DUEL
ELEKTRONICKÉ VS. TIŠTĚNÉ KNIHY
 Papírovou knihu každý zná. Je plná stránek a písmenek. Může ale kniha vypadat taky jako .pdf?

   Roku 1445 byl vynalezen knihtisk. Ohromný pokrok ve vzdělávání a umění. Roku 1971 se na světlo světa poprvé podíval zcela nový druh knihy – tzv. e-book. Otázkou, kterou si vášniví čtenáři, ale i samotní spisovatelé začínají klást, je, zda moderní technologie nevytlačí tištěné knihy, podobně jako knihtisk vytlačil ručně psané pergamenové svitky.
   Klasická kniha má své pro i proti. Tisk a kopírování knihy stojí poměrně dost peněz, což zvedá jejich pořizovací cenu. Rovněž je poměrně těžká a více knih po hromadě už znamená velikou zátěž. Největší nevýhodou papírové knihy oproti e-booku je hlavně to, že jediná kniha může obsahovat právě jedinou knihu.
   Na druhou stranu, co může nahradit ony chvíle, kdy člověk leží roztažený na posteli a v rukou drží důvěrně známé šustící papíry? Navíc je tištěná kniha po dlouhá léta symbolem moudrosti – boháči si s oblibou nechávají ve svých vilách vystavovat veliké knihovny, jen aby ukázali svou sečtělost. Kdo by se chtěl chlubit vzdělaností a ukazovat přitom černou placatou krabičku jako důkaz?
   Ale i e-book má své klady. Jeho největším přínosem je možnost uložení třeba celé knihovny do jediné „krabičky“. Nejnovější „čtečky“ elektronických knih nadto disponují technologií elektronického papíru e-ink, který je pro oči mnohem příjemnější než běžné LCD, či LED displeje (jak uvedl server idnes.cz) a přitom je pořád můžete číst bez lampičky. Tyto přístroje jsou velice lehké. Příslovečnou třešničkou na dortu je hudební přehrávač, který přehrává hudbu během čtení. Cena je v ohledu na kapacitu knihovny velmi výhodná.
   Co už není tak povznášející, to je jeho extrémní náchylnost na vodu a zasednutí, poškrábání nebo pády na zem. I neopatrné uložení do tašky se může rovnat vyhození několika tisíc korun oknem. Tato krabička navíc přispívá k všeobecné konzumní společnosti. Určitě ne poslední výhodou je jeho závislost na elektrickém přístroji, který spotřebovává energii.
   Elektronické knihy mají něco do sebe a není úplné sci-fi, že by mohly někdy v budoucnu vytlačit knihy jakožto hlavní zdroj informací a příběhů. Nicméně je jisté, že vždy zůstanou lidé, co si rádi přečtou „šustící“ knihu…
Jirka Jirkovec


CESTOVÁNÍ DO PRAHY: DPMLJ VS. STUDENT AGENCY
   Kdo někdy cestoval z Liberce do našeho hlavního města autobusem, jistě už několikrát stál před „Sophiinou volbou“, jakého dopravce si vlastně vybrat co nejvýhodněji a aby na tom naše pohodlí neutrpělo žádnou újmu. Z Liberce do Prahy dennodenně vyjíždějí dvě společnosti – Dopravní podnik města Liberce a Jablonce nad Nisou (DPMLJ) a Student Agency.
   Nejefektivnější by určitě bylo srovnat ceny, časy a místa odjezdů a výhodné nabídky obou společností, na tom by se určitě shodl celý ekonomický kabinet naší školy. Znám lidi, kteří se řídí jen podle času odjezdu a cenu tak říkajíc „přejdou“ i přesto, že cena jedné dospělé jízdenky už nemá daleko k celé sto koruně. Jako studenti obchodní akademie bychom se ale měli dívat i na tu druhou stránku, na cenu.
   Nejvíce zaplněné autobusy jezdí ve všední dny ráno a večer. V tuto dobu proto není ničím neobvyklým, že na zastávce na „Fügnerce“ stojí autobusy obou konkurentů v mírumilovném zástupu. Výhodou Student Agency je, že se na některých spojích může nastoupit kromě Fügnerovy ulice také na autobusovém nádraží.
   Z hlediska studentů, kteří jezdí do Prahy jen svátečně, jasně vítězí Dopravní podnik. Zlevněná studentská jízdenka stojí sice u obou dopravců stejně (60,- Kč), ale u DPMLJ na ni máme nárok při předložení jakéhokoliv studentského průkazu, zatímco Student Agency na tento typ jízdenek vyžaduje speciální oranžový průkaz, který musí mít náležitosti běžného „studenťáku“,  jako je fotka, atd., ale hlavně musí škola na průkaz potvrdit, že student do školy dojíždí meziměstsky.
   Pro vysokoškoláky, kteří bydlí v Liberci a studují v Praze (tím pádem mají potvrzený Žákovský průkaz pro Student Agency), je cena obou dopravců totožná.
   Z hlediska odjezdů z Liberce se skoro nedá nic srovnávat. Ráno vyjíždí oba první autobusy v 5:30 a během ranních hodin vyjíždějí souběžně. Večer je to podobné, poslední autobus směr Praha odjíždí ve všední den v 19:30 (o víkendu v 19:30 od DPMLJ a 19:45 od SA).
   Nabízí se poslední nejdůležitější otázka, co je komu příjemnější – komfort s nápojem, denním tiskem a seriálem zdarma, nebo méně pohodlné sedačky s možností se v klidu na hodinové cestě prospat. Tady duel končí, toto už je individuální.
Lenka Prágrová